Dechová kapacita
Cvičení na dechovou kapacitu procvičuj každodenně.
Hluboce se nadechni do břicha. Na jeden nádech ve výdechu říkej text viz. níže, až do úplného vyčerpání vzduchu v plicích.
Dechové cvičení na dechovou kapacitu (soutěž)
Kouzelník
Kouzlí, kouzlí, kouzelník, vykouzlí nám za pětník, žlutý šátek, rudou růži, ďáblu zaprodal svou kůži.
Je to příliš tajemné, hrůza, úděs jímá mne, jímá mne při pomyšlení, jak se dojmy rychle mění, včera cirkus, kouzla, čáry, dneska černooká Máry, černá Máry v kantýně, přítulná je při víně, při víně a za pětník, kouzlí, kouzlí, kouzelník...
(a znovu od začátku)
1) nejdříve se pořádně seznámíme
s textem
2) pracujeme na správné výslovnosti
textu
3) text čteme nebo říkáme zpaměti na
jeden nádech a soutěžíme s ostatními
spolužáky, kdo na jeden nádech řekne
více řádků-po přečtení celého textu
začínáme zase od začátku
Lama
R. Desnos
Lama je synem lamy a jeho máma je taky lama lamy jsou často samy ač mají příbuzné jiných jmen a když si lama - ta dáma nohu zláme, předpokládáme, že je to tragédie.
V Peru, kde lama žije a hlavní město je Lima mají tam jiné klima - chytají lamy na salámy anebo na stéblo slámy.
1) Text básně se nejprve spolehlivě naučíme zpaměti.
2) V dalším cvičení použijeme zapálenou svíčku. Svíčku držíme před obličejem tak, aby výdechový proud směřoval na plamen svíčky. Hledíme do plamene a jemně, ale zněle, pronášíme v pomalém tempu celou básničku. Jednotlivá slova odsazujeme a snažíme se, aby se plamen svíčky nezachvěl nebo kolísal co nejméně - nejsnazší je výslovnost vokálů, problematičtější je výslovnost hrdelního "h" a všech retných souhlásek. Při tvorbě "h" totiž použijeme mohutnější výdechový proud, který plamen svíčky rozkmitá. Podobně je to i s retnicemi - jsou to závěrové souhlásky a při jejich tvorbě dochází k explozi, při níž plamen svíčky reaguje prudkým zavlněním. Tímto cvičením skutečně intenzivně trénujeme dechovou ekonomii, nejhospodárnější vedení výdechového proudu a dechovou oporu.
3) Abychom rozezněli i přilehlé rezonanční dutiny, zvláště ty hrudní, snažíme se bez výdechu, v nádechovém postavení hrudníku plně rozeznít hlas na tónu, který je individuálně nejblíže hlasovému středu (přirozená mluvní poloha). Polomluvíc a polozpívajíc si můžeme zahrát na interprety recitativů v opeře, nebo zpíváme litanie kněží v kostele, popř. nezávazně lehce konverzujeme v současné společnosti. Tímto cvičením rozezníváme přilehlé rezonanční dutiny, rozezníváme hlas na tónu a posilujeme přirozenou hlasovou polohu
4) Vedeme rozhovor - zpočátku se ve
dvojici střídáme po dvojverší. Jakmile
získáme jistotu, neurčujeme pořadí a
studenti sami vycítí, zda a kdy se
navzájem přeruší a vezmou si další
slovo, aby vášnivě, či věcně
diskutovali. Dbáme na přesnou
artikulaci.
Soutěž na dechovou kapacitu
Hluboký nádech do břicha a na jeden výdech říkej jeden z jazykolamů až do úplného vyčerpání dechu v plicích.
Má máma má málo máku...
Dalajláma v lomu láme skálu...
Cílem je, abys opakoval/a jazykolam až do úplného vyčerpání dechu v plicích. V případě, že budeš na konci s dechem, dechová kapacita se ti začne postupně rozšiřovat...
Opakuj cvičení minimálně jednou denně, v lepším případě i několikrát denně...